Followers

Facebook Badge

Tuesday, June 15, 2010

ღ٩(●̮̮̃•̃)۶ღ Kehidupan seorang Pelajar Kejururawatan..ღ٩(●̮̮̃•̃)۶ღ

♥  ♥  ♥ ♥♥♥♥SaLam.. Arini Aku Post Entry SkaLi 2 daaa..... HeHehE...            EntrY KalI nih Aku nak Story sal
 ♥  ♥  ♥        NuRsinG STuDenT LiFe  ♥  ♥  ♥  






 pejam celik, pejam celik, dri sem 1 smpi lar sem 7 rupa nyer aku dh nk smpi ke penghujung nyer... ad ag sem 8 n sem 9.. semakin meningkat semester, semakin besar tanggung jawab yg harus di galas di bahu.. Tuk menyelamat kn NYAWA manusia.. KAMI bkn TUHAN, tpi kami berusaha tuk mencegah dri sebarang penyakit... mase sem 1, aku di ajar BASIC shja, tpi start sem 2 smpi lar sem 7, WAhhhhh.... byk btol subject yg aku kne stdy.. HSC, BSC, MSN, HMO, CVS, GIT, MSU, OBG, IPA, SEO, PKI, PKM, smua tu subject nursing course tuk sem 1 smpi sem 7.. sem 8 n sem 9 aku blom smpi ag so aku x tau subject tuk sem 8 n sem 9...hehehe..



Melalui bidang NURSING, aku smakin tau tntng penyakit, tntng tnda2, tntng faktor risiko, cara mcm mne nk merawat.. n yg pling pnting jenis UBAT2 yg harus diberikan pd pesakit.. n harus amal kan "(6's RIGHTs)"
ubatan yg di berikan pd pesakit x semesti nyer jenis tablets, tpi mlalui injection jgak.. n skang aku sdang menjalani praktikal di hospital Mersing tuk sem 7, kalo aku kne AM shift, bnde yg ptama skli yg dilakukn ialah PASS REPORT, then bedmaking, sponging if patient x leh bergerak, wat observation, n tgk keadaan pesakit, amik tahu tntng masalah pesakit,, jdi kne byk berkomunikasi dgn pesakit,,, nurse bkn ROBOT, n pesakit plak bkn nyer PATUNG, jdi kne slalu wujudkn two way communication.. bru FAIR & SQUARE rite?? pstu, aku served medication,, kne slalu ingt TDS, QID, OM,OD,PRN (stat), dlm kepala nih asyik ingt formula drug jer..huhuhu... then, wt GM, kalo high, kne bgi INSULIN.. tuk sem 7 aku kne kejar cross aku,, smpi setakat ni alhamdulillah,, aku dh dpt 11 cross dri 14 cross yg wajib tuk sem 7, posting sem 7 aku ase best sgt2.. sbb aku dpt wt GCS pd pesakit yg coma, yg ad head injury, CVA.. kalo nk hurai kn 1 per 1 mmg byk sgt cerita tntng life aku sbgai nursing sdnt... x cmpur ag dgn personal problem aku..HAhahaha....  


tpi dlm byk2 tmpat Posting, aku ase tenang sgt bler kne posting kt PSY,, sbb pesakit2 kt PSY terdiri daripd yg mengalami masalah gangguan perasaan, Bipolar disorders, schizophernia disorders, kdg2 timbul ase kasihan pd mereka, sbb mereka x mtk tuk jdi mcm tuh... aku slalu berdoa spaya mereka cpat sembuh n bleh mnjalani kehidupan normal mereka kembali.. kita x spatut nyer menghina mereka, tpi seharus nya kita memberikan galakan, sokongan emosi pd mereka,, n tmpat posting yg ke 2 yg aku sker plak kt dewan bersalin, YA ALLAH,, sgt besar KEBESARAN MU Ya Allah,, kerana memberikan 1 nyawa yg pling berharga pd mereka lebih2 lagi pd seorang IBU yg telah menantikan saat kelahiran kerana mengandung selama 9 bulan,, bkn 9 hari yer!!! oleh itu, kita sebagai anak2, kne sntiase HORMAT pd IBUBAPA kita lebih2 ag pd IBU kita, sbb x terbalas budi oleh kita sbgai anak.. stiap kali aku membntu dlm mnyambut kelahiran bayi, aku psti akn mengalir air mata sbb begitu susah nyer seorang ibu ketika melahirkan anak nyer... x trucap dgn kata2.. aku hnya mnangis sorang2 dlm tndas sbb aku rindu kn IBU ku...:(...... aku bersyukur sgt2 dpt bergelar seorg pelajar kejururawatan sbb melalui bidang nih, aku dpt belajar "ERTI SEBUAH KEHIDUPAN",, amat bernilai skali NYAWA manusia,, jdi jgn lar kita sia-sia kn Nyawa kita nih tuk bnde x berfaedah.. kita kne ingt, bler kita di timpa masalah, kita harus ingt ALLAH sntiase di sisi kita,, insyaallah, kita dpt mengharungi nyer dng TABAH... asalkn kita tawakal, berserah pd QADA& QADAR Nya.. kerna itu adlah TAKDIR.. aku berdoa supaya aku dpt kekal kn prestasi aku n insyallah, semasa Exam LJM nnti,, smoga Allah permudahkn aku... smoga aku n kwn2 ku smua LULUS dgn CEMERLANG... n aku jga doakn SENIOR2 ku  jga LULUS dgn jaya nya.. amin....♥  ♥  ♥ 

No comments:

Post a Comment

~LikERs~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KaWaN-KaWaN Ku